Historie vzniku UMO

 

Ústav marketingu a obchodu vznikl na Provozně ekonomické fakultě Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně ke dni 1. 9. 1997. Jeho vznik byl vyvolán stále se zvyšující poptávkou po specializovaném, zejména manažerském vzdělávání v oblastech marketingu, marketingového výzkumu, obchodního podnikání amezinárodního obchodu. To také byly první čtyři předměty, jejichž výuku nový ústav od zimního semestru 1997/98 zajišťoval. Iniciátorkou vzniku nového ústavu byla Prof. Ing. Jana Stávková, CSc., která byla v té době na Provozně ekonomické fakultě proděkankou pro pedagogiku a působila na Ústavu statistiky biometriky. Nápomocen při vzniku nového ústavu jí byl hlavně Doc. JUDr. Ing. Oldřich Tvrdoň, CSc., který vté době působil na Ústavu podnikové ekonomiky.  

Prvními (zakládajícími) pracovníky ústavu od jeho založení byli: Prof. Ing. Jana Stávková, CSc. ve funkci vedoucí ústavu, Doc. JUDr. Ing. Oldřich Tvrdoň, CSc., ve funkci zástupce vedoucí ústavu. Dalšími pracovníky nového ústavu byli: Doc. Ing. Karel Menšík, CSc., Ing. Šárka Stojarová, Ing. Petr Procházka, Ing. Marek Záboj, Ing. Marcel Ševela, Ing. Svatava Okřinová, sekretářkou ústavu byla Martina Karhánková ajako demonstrátorka na ústavu pracovala Jana Turčínková, která byla tehdy ještě studentkou.  

Ústav marketingu a obchodu se plně zapojil do činnosti nejen Provozně ekonomické fakulty, ale také do činnosti ostatních tří fakult Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně. Pro Zahradnickou a Agronomickou fakultu zajišťoval výuku předmětů Marketing a Obchodní podnikání a od roku 2004 vyučuje marketing i na Lesnické a dřevařské fakultě. Kromě vzdělávací činnosti na bakalářském amagisterském stupni se ústav zapojil i do výuky studentů doktorského studia, znichž někteří na Ústav marketingu a obchodu nastoupili do pracovního poměru. Postupem doby byli přijímáni na ústav další pracovníci a s nimi přicházely i nové příležitosti pro studenty v podobě dalších a v tržní ekonomice důležitých vyučovacích předmětů: Marketing služeb, Mezinárodní marketing, Zbožíznalství, Potravinářské zbožíznalství a Obchodní logistika.  

Na ústav postupně přicházeli další pracovníci: Ing. Tomáš Urbánek (1998), Ing. Lea Kubíčková (1998), Prof. PhDr. Miroslav Foret, CSc., (2000), Ing. Ida Vajčnerová (2002), Ing. Martin Přibyl (2003), Ing. Radmila Presová (2004) a dále se postupně vystřídalo několik pracovníků, kteří na ústavu působili jen po kratší dobu. Zázemí ústavu postupně pomáhalo vytvořit i několik technických pracovníků (technici pro výuku atechnici pro výzkum). Úspěchem bylo vytvoření nového studijního oboru Management obchodní činností, do něhož byli studenti přijímáni od školního roku 2000/2001. 

 

Postupně byly koncipovány i další nové předměty, jejichž výuku ústav zajišťoval. Například Kateřina Ryglová (Gandelová) vypracovala náplň předmětu Cestovní ruch, Ing. Marcel Ševela se podílel na přípravě předmětu Mezinárodní obchod, Ing. Marek Záboj vypracoval předmět Obchodní podnikání a Prof. PhDr. Miroslav Foret, CSc. Zpracoval náplň předmětu Marketingová komunikace ve veřejné správě.  

Při svém dalším vývoji se Ústav marketingu a obchodu přizpůsoboval novým potřebám trhu, a tak vznikaly další nové předměty. Ing. Jana Turčínková zpracovala obsah předmětu Propagace a média a na předmětu Veletrhy a výstavy se podíleli Ing. Martin Přibyl a Ing. Martin Souček. K dobrému image ústavu přispívá i úspěšná výchova doktorandů. Za dobu existence ústavu úspěšně doktorské studium dokončili: Ing. Šárka Daňhelová, Ing. Kateřina Ryglová (Gandelová), Ing. Lea Kubíčková, Ing. Šárka Stojarová, Ing. Marcel Ševela, Ing. Michal Vodák, Ing. Marek Záboj, Ing. Ida Vajčnerová a Ing. Petr Misák 

Ústav marketingu a obchodu se po dobu své existence podílel na mnoha aktivitách, které přispěly k pozvednutí odborné úrovně nejen ústavu samého, ale i celé Provozně ekonomické fakulty. Spolu s Ústavem managementu založil tradici konference Firma a konkurenční prostředí, která v současné době zaujímá významné postavení mezi odbornou veřejností. Dále byla díky Ing. Janě Turčínkové založena tradice soutěže Top Student, které se každoročně účastní studenti z mnoha českých a slovenských vysokých škol.

Ve vedení ústavu vystřídala Prof. Ing. Janu Stávkovou, CSc., která byla opakovaně děkankou Provozně ekonomické fakulty a po jedno volební období byla prorektorkou celé univerzity, doc. Ing. Lea Kubíčková, Ph.D., která je v současnosti také prorektorkou pro personální rozvoj a vnitřní komunikaci.